Αλόννησος για εραστές της φύσης

Πεύκα στην ακτή, εκκλησάκια στον γκρεμό και αρχαίες βυθισμένες πολιτείες. Μικροί όρμοι με απόκρημνες παραλίες και νερά τόσο καθαρά που τα διάλεξαν οι φώκιες για πατρίδα τους.

Ίσως ακούσετε για τα κρυστάλλινα νερά στην παραλία «Λεφτός Γιαλός». Αν πάτε και καθίσετε για φαγητό στην ταβέρνα «Δόλοπες»,  για να μη έχετε την ίδια με μένα απορία σας πληροφορώ ότι οι Δόλοπες ήταν πελασγικό φύλο που κάποια στιγμή έγιναν ξακουστοί πειρατές και μάστιγα του Αιγαίου, ώσπου τους καθάρισε ο αθηναϊκός στόλος με αρχηγό τον Κίμωνα.

Να πάτε οπωσδήποτε:

- Στη Χώρα με τον υπέροχο μεσαιωνικό οικισμό!

- Δια θαλάσσης στα γύρω νησάκια: Περιστέρα, Κυρά Παναγιά, Γιούρα, Σκάτζουρα, Πιπέρι, Ψαθούρα, Δυο Αδελφοί.

- Σε κάποιο ή και σε όλα τα 14 σηματοδοτημένα φυσικά μονοπάτια . Γίνονται και ξεναγήσεις.

Κυρά Παναγιά

Με έκταση 25 περίπου τετραγωνικά χιλιόμετρα αποτελείται από ένα ήπιο  γεωγραφικό ανάγλυφο με  ομαλούς-βατούς  λόφους, απαλές πλαγιές και με δύο μεγάλες κοιλάδες- κάμπους στον Πλανήτη και στον Άγιο Πέτρο.

Αρχαιότατο λίκνο πολιτισμού  επιβεβαιωμένο από τα ευρήματα της αρχαιολογικής σκαπάνης, μήλον της έριδος μεταξύ Φιλίππου του Μακεδόνα και των Αθηναίων και σημαντικό μοναστικό και θρησκευτικό κέντρο του Αιγαίου. Αντελήφθη εγκαίρως την μεγάλη σημασία της Κυρά Παναγιάς, ο Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης, κτήτωρ της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας και ύστερα από συνεννόηση με τον φίλο του, αυτοκράτορα Νικηφόρο Φωκά αγοράζει το νησί του Γυμνοπελαγησίου (αυτό ήταν το Βυζαντινό όνομα της Κυρά Παναγιάς) το έτος 993.

Η απόκτηση του Γυμνοπελαγησίου από τον Άγιο Αθανάσιο φαίνεται ότι είχε διττή σημασία και σπουδαιότητα για το μοναστήρι της Μεγίστης Λαύρας αλλά και για ολόκληρη την βυζαντινή αυτοκρατορία. Στην χιλιετία που κύλησε από το 993, η Κυρά Παναγιά  μπορεί να έχασε τη στρατηγική της σημασία, λόγω και των γεωπολιτικών ανακατατάξεων ( Οθωμανική Αυτοκρατορία, Ελληνική Επανάσταση 1821-απελευθέρωση, κ.τ.λ.) όμως η επισιτιστική της σημασία για την κοινότητα των μοναχών της Μεγίστης Λαύρας εξακολουθούσε να υφίσταται μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ΄70.

Πολυπληθείς κοινότητες κολλήγων και παραγιών ζούσαν μόνιμα στην Κυρά Παναγιά, η οποία έσφυζε από ζωή, σφυρηλατώντας δεσμούς συνεργασίας ανάμεσα στους ντόπιους και την μοναστική κοινότητα.

Στην περιοχή του Πάρκου υπολογίζεται ότι ζει ο μεγαλύτερος στη Μεσόγειο πληθυσμός της Μεσογειακής φώκιας Monachus monachus. Το θαλάσσιο πάρκο είναι το πρώτο Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο της Ελλάδας και ιδρύθηκε το 1992.

Το σπήλαιο του Κύκλωπα, το μεγαλύτερο των Βορείων Σποράδων, βρίσκεται στο νησί Γιούρα, το οποίο σήμερα είναι ακατοίκητο και ανήκει στα ερημόνησα του Βορείου Αιγαίου. Απέχει από την Αλόννησο 16 ναυτικά μίλια και παρουσιάζει ιδιαίτερο οικολογικό ενδιαφέρον αφού στο τραχύ και δύσβατο έδαφός του ζει ένα σπάνιο είδος αιγάγρου, που σήμερα είναι υπό προστασία. Οι παλαιότερες μαρτυρίες που έχουμε για το είδος αυτό προέρχονται από περιηγητές του 16ου και 17ου αιώνα.

Για φαγητό: "Ο Δύτης κι η Καλυμνιά" για ολόφρεσκο ψάρι, "Το Αλώνι" δίπλα στον παλιό ανεμόμυλο με φημισμένο ζουμερό μοσχαρίσιο μπιφτέκι και η ταβέρνα "Μπάμπης" για καταπληκτικό μπουρέκι (κρεατόπιτα) που γίνεται με αρνί η με κατσίκι και ψήνεται όχι στο φούρνο, αλλά σε μεγάλο τηγάνι.

5 μονοπάτια για βουτιές και θέα

1η διαδρομή

Ηλιοβασίλεμα στην πέρα πλευρά του Καλόβουλου  (45 λεπτά)

Περιγραφή της διαδρομής: Πρόκειται για ένα σύντομο περίπατο που καταλήγει σε ένα σημείο με εντυπωσιακή θέα. Η διαδρομή είναι εύκολη καθώς ο χωματόδρομος πηγαίνει γύρω από το βουνό στη βάση του. Καλή ώρα για τον περίπατο αυτό είναι το ηλιοβασίλεμα καθώς το σημείο βλέπει προς τα δυτικά.

Αφετηρία: Η στάση του λεωφορείου στην παλιά Αλόννησο.

Ακολουθήστε την άσφαλτο προς τα αριστερά περνώντας το χωριό (αντίθετη κατεύθυνση από το Πατητήρι). Μετά από 200 μέτρα περίπου περνάτε ένα νεκροταφείο δεξιά. Αμέσως μετά ο δρόμος χωρίζεται. Ακολουθήστε το δρόμο προς τα αριστερά. Μετά απο άλλα 200 μέτρα περίπου ο δρόμος χωρίζεται ξανά και αυτή τη φορά διαλέγετε το δρόμο προς τα δεξιά. Ακολουθήστε το δρόμο αυτόν που πηγαίνει γύρω από το βουνό Καλόβουλο. Δεξιά σας ο απότομος λόφος καταλήγει στη θάλασσα. Μετά από 5-10 λεπτά φθάνετε στο τέλος του δρόμου. Εδώ υπάρχει ένα πλάτωμα και φανταστική θέα πάνω από τα βραχώδη νησάκια του Άι Γιώργη προς τη Σκόπελο στο βάθος. Ακολουθήστε την ίδια διαδρομή για να επιστρέψετε στην Παλιά Αλόννησο.

2η διαδρομή

Παλιά Αλόννησος – Γιάλια – Παλιά Αλόννησος (2 ώρες)

Περιγραφή της διαδρομής: Αυτή η διαδρομή κατεβαίνει ως τον όμορφα αναστηλωμένο παλιό ανεμόμυλο, που δεσπόζει πάνω στα βράχια της μικρής παραλίας Γιάλια. Βαδίζετε σε φαρδύ μονοπάτι, χωματόδρομους και λίγη άσφαλτο. Ο δρόμος που κατεβαίνει στην παραλία είναι φιδογυριστός και ομαλά κατηφορικός. Υπάρχουν κυρίως χαμηλοί θάμνοι κατά μήκος του δρόμου αυτού, πράγμα που σημαίνει ότι μπορείτε να βλέπετε προς τα κάτω το μύλο πάνω στα βράχια.

Αφετηρία: Η στάση του λεωφορείου στην Παλιά Αλόννησο.

Ακολουθήστε την άσφαλτο προς το Πατητήρι. Μετά από 200 μέτρα περίπου ο δρόμος στρίβει απότομα προς τα αριστερά. Στο δεξί χέρι υπάρχει ένα σπίτι ακριβώς δίπλα στο δρόμο. Λίγο μετά το σπίτι, δεξιά, είναι η αρχή του παλιού μονοπατιού. Ακολουθήστε αυτό το μονοπάτι προς τα κάτω μέσα από την όμορφη φύση.
Μετά από 10 λεπτά περπάτημα, το μονοπάτι διασταυρώνεται με έναν χωματόδρομο. Στρίψτε αριστερά σ΄αυτόν τον χωματόδρομο κι ακολουθήστε τον μέχρι που συναντά την άσφαλτο (5 λεπτά). Συνεχίστε ίσια μπροστά στην άσφαλτο. Μετά από 100 μέτρα περίπου περνάτε από το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία αριστερά. Συνεχίστε λίγο ακόμα στην άσφαλτο και μετά στρίψτε αριστερά στον χωματόδρομο που κατηφορίζει προς τα Γιάλια. Υπάρχει πινακίδα στα ελληνικά (Γιάλια).

Μετά από μερικές στροφές ο δρόμος χωρίζεται. Μείνετε αριστερά και συνεχίστε το δρόμο σας προς τα κάτω. Σε κάποιο σημείο ο δρόμος χωρίζεται ξανά. Στρίψτε δεξιά προς την παραλία.
Όταν θελήσετε να επιστρέψετε στην Παλιά Αλόννησο, ακολουθήστε τον ίδιο δρόμο προς τα πάνω από την παραλία. Μέσα στη ρεματιά όπου ο δρόμος χωρίζεται, στρίψτε δεξιά. Μετά από μισή ώρα περίπου περπάτημα φθάνετε στην άσφαλτο λίγο κάτω από την Παλιά Αλόννησο.

3η διαδρομή

Η παραλία Μικρός Μουρτιάς  (1 ώρα με την επιστροφή)

Σύντομη περιγραφή της παραλίας: Ο Μικρός Μουρτιάς είναι ένας ορμίσκος με άμμο και πέτρες. Μέσα στη θάλασσα υπάρχει μια μεγάλη έκταση με άμμο.  Και στις δυο μεριές της παραλίας υπάρχουν απότομα βράχια, ενώ πίσω της υπάρχει ένας ελαιώνας όπου μπορείτε να βρείτε σκιά.

Περιγραφή της διαδρομής: Πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα διαδρομή που περνάει μέσα από το παλιό χωριό και κατηφορίζει από το παλιό μονοπάτι ως τον ορμίσκο που παλιά αποτελούσε το λιμάνι του νησιού. Η διαδρομή κατηφορίζει ομαλά κατά μήκος της πλαγιάς προσφέροντας εντυπωσιακή θέα προς τη θάλασσα και τον Καλόβουλο, το μικρό βουνό που είναι σκεπασμένο από ελαιώνες, πεύκα και χαμηλούς θάμνους.

Αφετηρία: Η στάση του λεωφορείου στην Παλιά Αλόννησο.

Ακολουθήστε το μικρό δρόμο προς το χωριό. Μετά από 60 μέτρα περίπου, αμέσως μετά τη μικρή ταβέρνα Φαντασία, στρίψτε αριστερά στον πλακοστρωμένο δρομίσκο. Ακολουθήστε τον ίσια μπροστά. Στενεύει και συνεχίζει ανάμεσα από τα σπίτια (όχι προς τα πάνω). Σύντομα σρίβει αριστερά και κατηφορίζει λίγο. Τώρα βαδίζετε έχοντας αριστερά υπέροχη θέα προς τη θάλασσα. (Αγνοήστε τα δρομάκια που φεύγουν και από τις δυο πλευρές.) Λίγο πιο πέρα ο δρόμος χωρίζεται. Ακολουθήστε αυτόν που πάει δεξιά ανηφορίζοντας ελαφρά . Ο δρόμος στρίβει δεξιά ακολουθώντας την καμπύλη ενός τοίχου και αμέσως μετά αριστερά και συνεχίζει ίσια ανάμεσα από τα σπίτια.

Σύντομα διασταυρώνεται και σταματά σε έναν άλλο δρομίσκο. Στρίψτε  αριστερά προς τα κάτω. Ακολουθήστε το δρόμο ως εκεί που τελειώνει και στη συνέχεια στρίψτε αριστερά γύρω από τον ψηλό τοίχο. Είστε τώρα έξω από το χωριό, και από εδώ ξεκινάει δεξιά το κατηφορικό μονοπάτι προς την παραλία. Ακολουθήστε το μέχρι κάτω στην παραλία. Λίγο πριν την παραλία διασταυρώνεται με ένα μικρό δρόμο και συνεχίζει καταλήγοντας σ΄αυτή.

Η επιστροφή: Ακολουθήστε τον ίδιο δρόμο προς τα πάνω. Αν θέλετε να ακολουθήσετε διαφορετικό δρόμο ως την Παλιά Αλόννησο, μπορείτε να πάρετε το μικρό δρόμο με τον οποίο διασταυρώνεται το μονοπάτι λίγο πάνω από την παραλία. Είναι μακρύτερος αλλά λιγότερο ανηφορικός

4η διαδρομή

Πατητήρι – Παλιά Αλόννησος – Μεγάλος Μουρτιάς – Πατητήρι  (2 ½ ώρες)

Περιγραφή της διαδρομής: Πρόκειται για διαδρομή με ποικιλία καθώς περνά μέσα από καλλιεργημένες εκτάσεις, το παλιό χωριό Παλιά Αλόννησος, όμορφους πευκώνες και μια ωραία παραλία για κολύμπι. Στην παραλία υπάρχουν αρκετές ταβέρνες. Η διαδρομή γίνεται από φαρδιά μονοπάτια, χωματόδρομους και λίγο από ασφαλτοστρωμένους δρόμους.

Η Παλιά Αλόννησος βρίσκεται σε ωραία τοποθεσία πάνω σε δυο λόφους στα 200 μέτρα περίπου υψόμετρο. Στο ψηλότερο σημείο υπάρχουν τα απομεινάρια του παλιού κάστρου όπου τα σπίτια είναι χτισμένα ακριβώς πάνω στο χείλος του γκρεμού. Αρκετά από αυτά τα πολύ μικρά σπίτια είναι ερειπωμένα αλλά κάθε χρόνο όλο και περισσότερα σπίτια αναστηλώνονται. Το μεγαλύτερο μέρος του χωριού είναι κατοικίες διακοπών, έτσι το μέρος ζωντανεύει την καλοκαιρινή περίοδο. Υπάρχουν πολλά εστιατόρια, καφενεία και μαγαζιά.

Τα παλιά χρόνια η Παλιά Αλόννησος ήταν το κύριο χωριό του νησιού. Εγκαταλείφθηκε σχεδόν ολοσχερώς τα χρόνια μετά το 1965, όταν ένας μεγάλος σεισμός έβγαλε τους κατοίκους κατατρομαγμένους από τα σπίτια τους. Η κυβέρνηση τους έχτισε καινούρια σπίτια στο Πατητήρι που έγινε έτσι το κύριο χωριό.

Αφετηρία: Το λιμάνι.

Όπως κοιτάζετε τη θάλασσα, πηγαίνετε δεξιά. Μετά από λίγο ο δρόμος στρίβει δεξιά αφήνοντας πίσω το λιμάνι.  Μετά από 500 μέτρα περίπου από το λιμάνι ένας μικρός δρόμος πάει προς τα πάνω αριστερά (είστε σχεδόν έξω από το Πατητήρι). Υπάρχει πινακίδα προς "Χώρα”. Αυτό είναι το μονοπάτι που σας ανεβάζει στην παλιά Αλόννησο. Ακολουθήστε το.

Μετά από 5 λεπτά περίπου περπάτημα μέσα σε μια μικρή ρεματιά, συναντάτε έναν τσιμεντοστρωμένο δρόμο στα αριστερά. Συνεχίστε δεξιά ανεβαίνοντας από το μονοπάτι. Ακολουθήστε το μονοπάτι όλο το δρόμο ως την Παλιά Αλόννησο. Μη δίνεται σημασία σε τυχόν διασταυρώσεις ή μονοπάτια. Όταν συναντήσετε την άσφαλτο μετά από 20 λεπτά περίπου περπάτημα, στρίψτε αριστερά. Ακολουθήστε αυτόν το δρόμο για να καταλήξετε στην Παλιά Αλόννησο.

Όταν θελήσετε να συνεχίσετε τη διαδρομή, πηγαίνετε στη στάση του λεωφορείου στην Παλιά Αλόννησο. Από εδώ ακολουθήστε το μικρό δρόμο προς το χωριό. Μετά από περίπου 50 μέτρα, στρίψτε αριστερά προς τα κάτω στον πρώτο πλακοστρωμένο δρομίσκο που συναντάτε ακριβώς πριν τη μικρή ταβέρνα Φαντασία. Εκεί που τελειώνει ο δρομίσκος στρίψτε αριστερά στον πλακοστρωμένο δρόμο. Μετά από 5-6 σπίτια που θα προσπεράσετε στα δεξιά σας, στρίψτε δεξιά κι ακολουθήστε  τον απότομο κατηφορικό δρόμο που διασχίζει το χαμηλότερο μέρος του χωριού και καταλήγει στο δρόμο που οδηγεί στην παραλία του Μεγάλου Μουρτιά.
Σρίψτε δεξιά για να μπείτε στο δρόμο αυτό. Ο δρόμος κατηφορίζει και σύντομα προσπερνάτε τα τελευταία σπίτια του χωριού. Μετά από περίπου 200 μέτρα, υπάρχει μια μεγάλη  στροφή προς τα δεξιά. Οταν θα βρίσκεστε στο μέση περίπου της στροφής, πρέπει να κυτάξετε για να διακρίνετε το μονοπάτι στα αριστερά σας – υπάρχει και σημάδι με μπογιά πάνω σε μια μεγάλη πέτρα. Αυτό το μονοπάτι κατηφορίζει ως την παραλία (ή, αν προτιμάτε, μπορείτε να συνεχίσετε ακολουθώντας το δρόμο μέχρι να φθάσετε στην παραλία.)
Ακολουθήστε το μονοπάτι προς τα κάτω ανάμεσα από τους χαμηλούς θάμνους. Λίγο πιο κάτω στην πλαγιά βαδίζετε παράλληλα με το δρόμο. Στη συνέχεια το μονοπάτι περνάει από ένα μικρό πευκώνα και μετά από 5 λεπτά συναντάτε το δρόμο. Στρίψτε αριστερά εδώ και μετά από 10 μέτρα περίπου το μονοπάτι συνεχίζει κάτω δεξιά. Ακολουθήστε το μονοπάτι μέχρι που ξαναβγαίνει στο δρόμο και ακολουθήστε τον δεξιά για τα τελευταία μέτρα της διαδρομής ως την παραλία.

Μπορείτε μερικές φορές να πάτε με βάρκα στο Πατητήρι από το Μεγάλο Μουρτιά. Αν θέλετε να κάνετε αυτό, ρωτήστε τους ανθρώπους στις ψαρόβαρκες στο μικρό μώλο πότε φεύγουν.
Όταν θελήσετε να επιστρέψετε στο Πατητήρι, πηγαίνετε στην ταβέρνα στην αριστερή άκρη της παραλίας όπως κυτάζετε τη θάλασσα και εδώ ακολουθήστε το μονοπάτι που ανεβαίνει στο λόφο. Το μονοπάτι καταλήγει σε ένα χωματόδρομο. Είναι ο όμορφος δρόμος μέσα από το δάσος για το Πατητήρι. Μετά από 1χμ περίπου, φθάνετε σε έναν ασφαλτοστρωμένο δρόμο. Στρίψτε αριστερά και ακολουθήστε τον συνέχεια ως το Πατητήρι (άλλο ένα χιλιόμετρο περίπου).

5η διαδρομή

Παλιά Αλόννησος/Πατητήρι – Μέγα Νερό – Άγιοι Ανάργυροι – Τουρκονέρι – Παλιά Αλόννησος/Πατητήρι (4 ½ ώρες)

Περιγραφή της διαδρομής: Πρόκειται για διαδρομή μέσα από τα πιο γραφικά τοπία της Αλοννήσου. Τα εκκλησάκια Άγιοι Ανάργυροι βρίσκονται σε εντυπωσιακό σημείο στην άκρη των βράχων προς τη θάλασσα περικυκλωμένα από υπέροχα πευκοδάση. Η παραλία Τουρκονέρι είναι πολύ μικρή και βρίσκεται σε έναν όμορφο όρμο με άλλες μικρές γραφικές παραλίες. Η διαδρομή ακολουθεί φαρδιά μονοπάτια, χωματόδρομους και μικρά δασικά μονοπάτια, χωρίς ιδιαίτερα απότομα τμήματα. Ένας περίπατος για εραστές της φύσης.

Πρώτα ακολουθήστε τις οδηγίες για το Μέγα Νερό

Δυό χωματόδρομοι φεύγουν από την πηγή Μέγα Νερό. Ακολουθήστε αυτόν στα αριστερά όπως κοιτάζετε με την πλάτη στην πηγή (όχι το μονοπάτι!). Μετά από 200 μέτρα περίπου ενώνεται με ένα μεγαλύτερο δρόμο. Ακολουθήστε αυτόν το δρόμο ίσια μπροστά (προς τα αριστερά). Μετά από 50 μέτρα περίπου φθάνετε σε έναν παράπλευρο δρόμο προς στα αριστερά. Υπάρχει πινακίδα προς "Τσουκάλια”. Στρίψτε σ΄ αυτόν το δρόμο. Την επόμενη φορά που χωρίζεται ο δρόμος, μείνετε δεξιά.

Βαδίζετε τώρα σε έναν όμορφο δρόμο μέσα στο δάσος. Για λίγο, στο αριστερό σας χέρι, έχετε θέα προς τη θάλασσα με το μικρό βραχώδες νησί Μανώλας. Σε ένα ορισμένο σημείο υπάρχουν παράπλευροι δρόμοι και προς τα δεξιά και προς τα αριστερά. Εσείς συνεχίστε ίσια μπροστά. Μετά από 500 μέτρα περίπου ο δρόμος χωρίζεται ξανά. Πάρτε το δρόμο προς τα πάνω δεξιά. Ακολουθήστε το δρόμο μέχρι που τελειώνει σε ένα σπίτι με εντυπωσιακή θέα.

Περάστε το σπίτι (στο δεξί σας χέρι) και συνεχίστε ανεβαίνοντας το μονοπάτι στην πλαγιά των βράχων. Η  θάλασσα είναι κάτω αριστερά. Ακολουθήστε το μονοπάτι μέσα από τα πεύκα και μετά από λίγο φθάνετε στο νεότερο από τα εκκλησάκια Άγιοι Ανάργυροι. Λίγο πιο πέρα είναι το παλαιότερο αλλά τώρα αναστηλωμένο πέτρινο εκκλησάκι. Βρίσκεται γαντζωμένο στην άκρη των βράχων βλέποντας προς τη θάλασσα.

Το μονοπάτι περνά μπροστά από το εκκλησάκι και συνεχίζει μέσα στο δάσος. Ακολουθεί τη γραμμή της ακτής και κατηφορίζει. Λίγο πριν κατεβείτε στη θάλασσα, το μονοπάτι στρίβει δεξιά μπαίνοντας στον όρμο αφού περάσει ένα σπίτι. Κατηφορίστε από το μονοπάτι τα τελευταία μέτρα ως την παραλία.

Όταν θελήσετε να συνεχίσετε τη διαδρομή, ακολουθήστε το χωματόδρομο που ανεβαίνει από το Τουρκονέρι, αφήνοντας πίσω σας το σπίτι. Τελειώνει σε έναν άλλο χωματόδρομο μετά από 10 λεπτά περίπου. Στρίψτε δεξιά εδώ. Αμέσως περνάτε μπροστά από μια τσιμεντένια πρόσοψη (πηγή που έχει στερέψει) και 15 μέτρα πιο πέρα στρίψτε αριστερά προς τα πάνω σε ένα μικρό δασικό μονοπάτι. Έχετε το νου σας για ένα σημάδι με μπογιά πάνω σε μια πέτρα.

Ακολουθήστε αυτό το όμορφο μονοπάτι μέσα από το δάσος ως εκεί που τελειώνει σε ένα χωματόδρομο. Στρίψτε δεξιά σ΄αυτόν το δρόμο. Σύντομα περνάτε από ένα φράχτη στα αριστερά. Συνεχίστε ίσια μπροστά από το δρόμο για 10 λεπτά περίπου ως εκεί που κάνει μια μεγάλη καμπύλη προς τα αριστερά.
Όταν θα έχετε περπατήσει ένα μέρος από αυτήν την καμπύλη, θα δείτε ένα μονοπάτι που πάει ίσια προς τα κάτω μέσα από το πευκοδάσος. Έχετε το νου σας και για το σημάδι με μπογιά πάνω σε μια πέτρα. Ακολουθήστε το μονοπάτι αυτό μέσα από το δάσος και τους ελαιώνες μέχρι που καταλήγει σε έναν ασφαλτοστρωμένο δρόμο.

Στρίψτε δεξιά στον ασφαλτοστρωμένο δρόμο. Συνεχίστε ίσια μπροστά στο δρόμο αυτό. Μετά από 500 μέτρα περίπου ο δρόμος στρίβει απότομα προς τα αριστερά και εδώ ακολουθήστε το μικρότερο δρόμο που συνεχίζει ίσια μπροστά και κατεβαίνει στην πηγή Μέγα Νερό. Για να πάτε στο Πατητήρι ακολουθήστε τις οδηγίες για Πατητήρι και για να πάτε στην Παλιά Αλόννησο ακολουθήστε τις οδηγίες για Παλιά Αλόννησο.

Πατητήρι:
Για να επιστρέψετε στο Πατητήρι ακολουθήστε την ίδια διαδρομή προς τα πίσω. Ακολουθήστε το μονοπάτι που πάει προς τα πάνω αριστερά όπως κυτάζετε την πηγή. Μετά από λίγα μέτρα, εκεί που το μονοπάτι χωρίζεται, μείνετε δεξιά. Όταν ανεβείτε την πλαγιά, το μονοπάτι πηγαίνει ίσια μπροστά. Θυμηθείτε να στρίψετε αριστερά μετά από λίγο, και μετά από τους ελαιώνες βαδίζετε πάλι δίπλα στον πέτρινο τοίχο. Το μονοπάτι χωρίζεται εκεί που τελειώνει ο τοίχος. Εσείς ακολουθήστε το μονοπάτι αριστερά προς το μικρό σύδεντρο. Όταν διασχίσετε αυτό το μικρό δασάκι, στρίψτε αριστερά προς τα κάτω  στο μονοπάτι με τα σπίτια και καταλήγετε στο δρομάκι του Ξενοδοχείου Atrium. Βγείτε στην άσφαλτο και ακολουθήστε την προς τα κάτω ως εκεί που ενώνεται με τον κεντρικό δρόμο. Μετά από 100 μέτρα περίπου στρίψτε αριστερά και ακολουθήστε το δρόμο αυτό για να κατεβείτε στο λιμάνι.

Παλιά Αλόννησος:
Για να επιστρέψετε στην Παλιά Αλόννησο ακολουθήστε την ίδια διαδρομή προς τα πίσω. Ακολουθήστε το μονοπάτι που πάει προς τα πάνω δεξιά όπως κυτάζετε την πηγή. Εκει που τελειώνει στο χωματόδρομο, στρίψτε αριστερά. Ακολουθήστε αυτόν το δρόμο ως εκεί που τελειώνει στη διασταύρωση. Συνεχίστε ίσια στην άσφαλτο προς την Παλιά Αλόννησο.

Θυμηθείτε να πάρετε το χωματόδρομο που πάει προς τα μέσα αριστερά μετά από μερικές εκατοντάδες μέτρα, αν δεν θέλετε να περπατήσετε από την άσφαλτο όλο το δρόμο ως την Παλιά Αλόννησο. Ακολουθήστε το χωματόδρομο ως εκεί που διασταυρώνεται με το μονοπάτι από το Πατητήρι. Στρίψτε δεξιά στο μονοπάτι κι ακολουθήστε το για να καταλήξετε στο χωριό.

ΕΔΩ η επίσημη ιστοσελίδα του νησιού.

ΕΔΩ, διαμονή, φαγητό, νυχτερινή ζωή.

ΕΔΩ η Αλλόνησος σε 29 καρτ ποστάλ.

Ένας κόσμος ρομαντικός και παράταιρος, αρμονικός μέσα στην ιδιομορφία του. Εδώ μπορείς να ξενυχτήσεις και να υποδεχτείς την ανατολή με καθαρό μυαλό. Στην Αλόννησο ο ανήσυχος επισκέπτης έχει κάτι να ανακαλύψει.

Πως θα πάτε: Με το αυτοκίνητό σας ως τον Άγιο Κωνσταντίνο η το Βόλο κι από εκεί με πλοίο.